Rejestr zmian
Pobierz dane XMLDrukuj informacjęSzczegóły informacji
REGULAMIN
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2020-01-23 21:08:37 przez Administrator Systemu
REGULAMIN
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ – MIEJSKIEGO OŚRODKA ZDROWIA W LUBAWIE
ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ – MIEJSKIEGO OŚRODKA ZDROWIA W LUBAWIE
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Zakład Opieki Zdrowotnej – Miejski Ośrodek Zdrowia w Lubawie jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą, działającym w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
§ 2
- Regulamin organizacyjny określa sprawy dotyczące sposobu i warunków udzielania świadczeń zdrowotnych przez Zakład Opieki Zdrowotnej – Miejski Ośrodek Zdrowia w Lubawie, nieuregulowane w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 618 ze zm.) i Statucie Zakładu Opieki Zdrowotnej – Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie.
- Regulamin organizacyjny ustala Kierownik Zakładu Opieki Zdrowotnej ‑ Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie.
§ 3
Niniejszy Regulamin opracowano na podstawie:
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 618 ze zm.)
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 581 ze zm.),
- ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 186 ze zm.);
- Statutu Zakładu Opieki Zdrowotnej – Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie (uchwalonego uchwałą Rady Miasta Lubawa Nr XXV/203/2016 z dnia 30.11.2016 r.
- innych przepisów prawa dotyczących funkcjonowania podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
§ 4
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Zakładzie - należy przez to rozumieć Zakład Opieki Zdrowotnej – Miejski Ośrodek Zdrowia w Lubawie;
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Zakładu Opieki Zdrowotnej – Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie;
- komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć wewnętrzne komórki organizacyjne Zakładu Opieki Zdrowotnej – Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie,
DZIAŁ II
NAZWA PODMIOTU LECZNICZEGO
§ 5
Podmiotem tworzącym i nadzorującym Zakład Opieki Zdrowotnej – Miejski Ośrodek Zdrowia w Lubawie jest Miasto Lubawa.
§ 6
Zakład działa pod nazwą Zakład Opieki Zdrowotnej – Miejski Ośrodek Zdrowia w Lubawie.
§ 7
Siedzibą Zakładu jest miasto Lubawa, ul. Rzepnikowskiego 20.
§ 8
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych na podstawie wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych odbywa się w medycznych komórkach organizacyjnych Zakładu w ramach zawartych umów z Narodowym Funduszem Zdrowia lub z innymi podmiotami zewnętrznymi zapewniającymi finansowanie działalności leczniczej.
DZIAŁ III
CELE I ZADANIA ZAKŁADU
§ 9
- Podstawowym celem działalności Zakładu jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, które służą zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz prowadzenie profilaktyki zdrowotnej przez osoby do tego uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania praw pacjenta oraz stosowaniu właściwych metod diagnostycznych i leczniczych zgodnie z obowiązującymi standardami.
- Nie można odmówić udzielenia świadczeń zdrowotnych osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia.
§ 10
- Do zadań Zakładu należą świadczenia związane w szczególności z:
- Badaniami i poradami lekarskimi,
- Diagnostyką i leczeniem,
- Kierowaniem na leczenie specjalistyczne, szpitalne, uzdrowiskowe i szpitalne,
- Opieką zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą,
- Szczepieniami ochronnymi określonymi w kalendarzu szczepień,
- Opieką nad niepełnosprawnymi,
- Promocją zdrowia i profilaktyką chorób.
- Zakład może uczestniczyć w przygotowaniu osób do wykonywania zwodu medycznego i kształcenia osób wykonujących zawód medyczny na zasadach określonych w odrębnych przepisach regulujących kształcenie tych osób.
- Zakład może prowadzić wydzieloną działalność gospodarczą polegającą na najmie i dzierżawie lokali użytkowych i rzeczy ruchomych.
DZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA ZAKŁADU
§ 11
- W skład Zakładu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- o charakterze medycznym:
- Poradnia lekarza poz;
- Punkt szczepień;
- Gabinet diagnostyczno-zabiegowy;
- Gabinet położnej poz;
- Gabinet pielęgniarki poz;
- Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej dla dzieci (zlokalizowany na ul. Rzepnikowskiego 20 w Lubawie);
- Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej dla dzieci (zlokalizowany na ul. Gdańskiej 25 w Lubawie);
- Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej dla dzieci (zlokalizowany na ul. Rzepnikowskiego 7 w Lubawie);
- o charakterze nie medycznym:
- Sekcja administracyjno – gospodarcza Zakładu.
- o charakterze medycznym:
- Schemat przedstawiający strukturę organizacyjną Zakładu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
DZIAŁ V
RODZAJ DZIAŁALNOŚCI LECZNICZEJ ZAKŁADU ORAZ ZAKRES UDZIELANYCH ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 12
Rodzajem działalności leczniczej Zakładu są ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
§ 13
- Zakład w szczególności wykonuje świadczenia zdrowotne w zakresie:
- Podstawowej opieki zdrowotnej;
- Pomocy doraźnej;
- Opieki ambulatoryjnej.
- Zakres udzielanych świadczeń wynika ze statutu Zakładu oraz wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.
§ 14
Każdemu pacjentowi leczonemu w Zakładzie udzielane są świadczenia zdrowotne w zakresie i rodzaju odpowiednim do jego stanu zdrowia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej, z wykorzystaniem możliwie najskuteczniejszych metod diagnostycznych i terapeutycznych.
Każdemu pacjentowi leczonemu w Zakładzie udzielane są świadczenia zdrowotne w zakresie i rodzaju odpowiednim do jego stanu zdrowia zgodnie z aktualnym stanem wiedzy medycznej, z wykorzystaniem możliwie najskuteczniejszych metod diagnostycznych i terapeutycznych.
DZIAŁ VI
MIEJSCE UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 15
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych w pomieszczeniach budynków mieszczących się w Lubawie przy ul. Rzepnikowskiego 20 (w siedzibie), jak również mieszczących się przy ul. Gdańskiej 25, oraz przy ul. Rzepnikowskiego 7.
- Świadczenia zdrowotne udzielane przez Zakład mogą się również odbywać w miejscu pobytu pacjenta.
- Pomieszczenia, w których Zakład udziela świadczeń zdrowotnych odpowiadają wymogom fachowym i sanitarnym określonym w odrębnych przepisach.
DZIAŁ VII
PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
§ 16
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawody medyczne oraz spełniające wymagania kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach.
- Zakład prowadzi dokumentację medyczną dotyczącą osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych z zapewnieniem ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji oraz udostępnia dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 17
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych na rzecz osób objętych powszechnym – obowiązkowym i dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym, w zakresie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 581 ze zm.).
- Zakład udziela świadczeń zdrowotnych także cudzoziemcom nie objętym powszechnym ubezpieczeniem zdrowotnym, ubezpieczonym na zasadach określonych we właściwych przepisach prawa, w tym w umowach międzynarodowych.
§ 18
- Świadczenia zdrowotne udzielane są w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z pacjentem.
- Rejestracja pacjentów odbywa się zarówno osobiście, bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie, jak i telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
- W przypadku wyczerpania limitu na udzielanie świadczeń, pacjenci mogą być kierowani do innych placówek.
- Lista oczekujących prowadzona jest w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z zasadami określonymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
§ 19
- Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w Zakładzie kierują ubezpieczonych zapisanych na swoje listy, na konsultacje specjalistyczne, leczenie szpitalne bądź zabiegi fizjoterapeutyczne poprzez wystawienie skierowania.
- Skierowanie na konsultację, poradę specjalistyczną lub planowaną hospitalizację, musi być poprzedzone badaniami diagnostycznymi, uzasadniającymi i uzupełniającymi skierowanie, należącymi do zakresu badań diagnostycznych lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
- Lekarze Zakładu kierują pacjentów na leczenie szpitalne i inne niż szpitalne, realizowane w warunkach stacjonarnych i całodobowych, jeżeli cel leczenia nie może być osiągnięty ambulatoryjnie.
- Bez skierowania są udzielane świadczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r., poz. 581 ze zm.).
DZIAŁ VIII
SPOSÓB KIEROWANIA KOMÓRKAMI ORGANIZACYJNYMI ZAKŁADU
§ 20
- Kierownik Zakładu w ramach dobowego wymiaru czasu pracy, przez 5 godzin udziela świadczeń zdrowotnych, natomiast pozostały czas pracy – 2 godziny 35 minut przeznacza na wykonywanie obowiązków Kierownika Zakładu.
- Zakres uprawnień i obowiązków Kierownika obejmuje w szczególności:
- wytyczanie głównych kierunków rozwoju działalności Zakładu,
- planowanie i nadzorowanie działalności Zakładu,
- ustalanie wewnętrznych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie Zakładu,
- kontrolę i ocenę pracy komórek organizacyjnych oraz nadzorujących ich osób,
- wykonywanie czynności związanych z zatrudnianiem, zwalnianiem, nagradzaniem pracowników Zakładu,
- nadzór nad opracowywaniem planów i programów w zakresie remontów, inwestycji, zakupów inwestycyjnych oraz nadzorowanie ich realizacji,
- współdziałanie z przedstawicielem pracowników Zakładu i innymi organizacjami zawodowymi pracowników,
- koordynację funkcjonowania i współpracy wszystkich struktur organizacyjnych Zakładu,
- wykonywanie innych czynności związanych z zarządzaniem i kierowaniem Zakładu wynikających z obowiązujących przepisów.
- Kierownik jest odpowiedzialny za całokształt funkcjonowania Zakładu, a w szczególności za:
- tworzenie warunków organizacyjnych zapewniających uzyskiwanie optymalnych efektów wykonywania działalności,
- dobór i właściwe wykorzystywanie kadr,
- zapewnianie pracownikom właściwych warunków pracy i warunków socjalno-bytowych,
- właściwą gospodarkę mieniem i środkami finansowymi,
- zabezpieczanie spraw objętych tajemnicą państwową i służbową.
§ 21
- Kierownik ponadto kieruje i nadzoruje bezpośrednio działalnością medyczną Zakładu i podejmuje decyzje w sprawach wchodzących w zakres działania podległego mu pionu, które polegają w szczególności na:
- tworzeniu warunków należytej realizacji zadań statutowych Zakładu, związanych z dostępnością i poziomem udzielanych świadczeń zdrowotnych,
- zapewnieniu zgodności zakresu i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych z zakresem i rodzajem świadczenia usług przewidzianych w Statucie, z przyjętymi standardami i procedurami medycznymi,
- tworzeniu zespołów działalności statutowej z uwzględnieniem minimalnej liczby pracowników udzielających poszczególnych świadczeń zdrowotnych oraz ich kwalifikacji,
- nadzorze nad zachowaniem co najmniej minimalnych norm wyposażenia w sprzęt, aparaturę i środki medyczne oraz zachowanie tych standardów stosownie do obowiązujących przepisów,
- nadzorze nad prawidłowością gospodarowania sprzętem i aparaturą medyczną,
- koordynacji i nadzorze nad pracą podległych mu pracowników,
- organizowaniu i inicjowaniu współpracy z innymi podmiotami udzielającymi świadczenia zdrowotne i usługi medyczne,
- tworzeniu warunków organizacyjnych i technicznych przechowywania dokumentacji medycznej zapewniających jej poufność, zabezpieczających przed dostępem osób nieupoważnionych, zniszczeniem lub zagubieniem oraz umożliwiających jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki zgodnie z przepisami prawnymi.
- Kierownik odpowiedzialny jest za całokształt działalności medycznej Zakładu, a w szczególności ponosi odpowiedzialność za poziom udzielanych w Zakładzie świadczeń zdrowotnych, ich organizację, należyte wykonanie, sprawne i skuteczne działanie.
§ 22
Kierownik tworzy, łączy, reorganizuje i likwiduje komórki organizacyjne Zakładu. W szczególności, w zależności od potrzeb, Kierownik może tworzyć działy, sekcje, pracownie i samodzielne stanowiska pracy ustalając jednocześnie ich pozycję oraz sposób podporządkowania w obrębie statutowej struktury organizacyjnej.
§ 23
Wewnętrznymi aktami normatywnymi obowiązującymi w Zakładzie są wydawane przez Kierownika:
- regulaminy,
- zarządzenia,
- instrukcje,
- procedury,
- komunikaty.
§ 24
- Projekty dokumentów wymienionych w § 23 opracowuje właściwa merytorycznie osoba wskazana przez Kierownika.
- W przypadku regulowania zagadnień należących do kompetencji kilku osób, projekt ww. dokumentu opracowuje osoba najbardziej kompetencyjnie zainteresowana danym zagadnieniem.
- Opracowane i uzgodnione projekty dokumentów wymienionych w § 23 przekazywane są do akceptacji Kierownika.
§ 25
- Korespondencję wychodzącą na zewnątrz Zakładu, zawierającą oświadczenie woli, podpisuje Kierownik, który może delegować to uprawnienie na wyznaczoną przez siebie osobę. Delegacja musi mieć formę pisemną.
- Zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Zakładu jest Kierownik, który zarządza Zakładem, reprezentuje go na zewnątrz działając zgodnie z przepisami prawa.
- Kierownik składa w imieniu Zakładu oświadczenia woli.
- Kierownik może wyznaczyć zastępcę na czas swojej nieobecności.
- Organem doradczym Kierownika jest Rada Społeczna.
§ 26
- Główny Księgowy Zakładu kieruje i nadzoruje bezpośrednio działalnością Zakładu w zakresie spraw księgowych, ekonomicznych i finansowych.
- Zakres uprawnień i obowiązków Głównego Księgowego obejmuje w szczególności:
- kontrolę i nadzór nad całokształtem prac związanych z prowadzeniem rachunkowości zgodnie z obowiązującymi zasadami,
- planowanie, wykorzystanie i ewidencja środków finansowych związanych z funkcjonowaniem Zakładu,
- analizę finansów w ujęciu długoterminowej strategii zarządzania,
- planowanie i dokonywanie analiz w zakresie gospodarki finansowej Zakładu,
- obieg i kontrolę dokumentów finansowych,
- kontrola zagadnień płacowych,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- opracowywanie planów finansowych,
- prowadzenie gospodarki finansowej Zakładu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- określanie zasad, według których pozostałe komórki organizacyjne winne zapewnić prawidłową realizację gospodarki finansowej, kalkulacji kosztów i sprawozdawczości finansowej.
- Główny Księgowy ponosi odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie rachunkowości Zakładu.
- Główny Księgowy podlega bezpośrednio Kierownikowi i przed nim odpowiada za wykonywanie swoich zadań.
§ 27
- Pielęgniarka Koordynująca kieruje i nadzoruje bezpośrednio działalnością Zakładu w zakresie wszelkich spraw związanych z organizowaniem i koordynowaniem pracy średniego personelu medycznego, oraz podejmuje decyzje w sprawach wchodzących w zakres działania podległego jej pionu.
- Zakres uprawnień i obowiązków Pielęgniarki Koordynującej obejmuje w szczególności:
- wnioskowanie i opiniowanie Kierownikowi w sprawach dotyczących zatrudnienia i zwalniania, awansowania, nagradzania i karania, a także w innych kwestiach dotyczących podległego jej personelu,
- udział w planowaniu i nadzór nad podnoszeniem kwalifikacji personelu pielęgniarskiego oraz organizacja systemu szkoleń wewnątrzzakładowych,
- nadzór nad szkoleniem pielęgniarek, które w ramach wolontariatu uaktualniają prawo wykonywania zawodu i ocena poziomu uzyskanych umiejętności pielęgniarskich,
- współpraca z pielęgniarkami w zakresie spraw dotyczących:
- kształtowania odpowiedzialnej postawy etyczno-moralnej podległego jej personelu,
- właściwego rozwiązywania problemów, które stanowią ryzyko dla sprawnej opieki pielęgniarskiej,
- planowanie etatów pielęgniarskich, zgodnie z obowiązującymi normami,
- wdrażanie standardów i procedur pielęgniarskich,
- wdrażanie dokumentacji pielęgniarskiej oraz nadzór nad jej prawidłowym prowadzeniem,
- podnoszenie jakości świadczonych usług pielęgniarskich,
- Pielęgniarka Koordynująca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie całokształtu spraw organizacyjnych związanych z podległym personelem medycznym.
- Pielęgniarka Koordynująca podlega bezpośrednio Kierownikowi i przed nim odpowiada za wykonywanie swoich zadań.
§ 28
- Pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy odpowiedzialni są za właściwe organizowanie pracy oraz zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonywania powierzonych zadań i obowiązków.
- Pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy podlegają bezpośrednio Kierownikowi i przed nim odpowiadają za wykonywanie swoich zadań.
DZIAŁ IX
ORGANIZACJA I ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH ZAKŁADU ORAZ ZAKRES WSPÓŁDZIAŁANIA MIĘDZY TYMI KOMÓRKAMI
§ 29
- W pracowni Podstawowej Opieki Zdrowotnej lekarz planuje i realizuje kompleksową opiekę lekarską nad osobą objętą opieką medyczną, rodziną i społecznością w środowisku zamieszkania, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia, w warunkach ambulatoryjnych i domowych.
- Podstawowym zadaniem lekarza poz jest koordynowanie udzielania świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej.
- Wyznaczone zadania lekarz poz realizuje w kilku obszarach, których celem jest: zachowanie zdrowia, profilaktyka, rozpoznanie i leczenie chorób oraz usprawnianie pacjenta.
- W zakresie działań mających na celu zachowanie zdrowia pacjenta lekarz poz:
- prowadzi edukację zdrowotną,
- uczestniczy w realizacji programów zdrowotnych, działając na rzecz podtrzymania i zachowania zdrowia w społeczności lokalnej,
- W zakresie działań mających na celu profilaktykę chorób lekarz poz:
- identyfikuje czynniki ryzyka oraz zagrożenia zdrowotne pacjenta,
- podejmuje działania ukierunkowane na ich ograniczenie;
- prowadzi systematyczną i okresową ocenę stanu zdrowia w ramach badań przesiewowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W zakresie działań mających na celu rozpoznanie chorób lekarz poz:
- planuje i koordynuje postępowanie diagnostyczne, stosownie do stanu zdrowia pacjenta,
- informuje pacjenta i/lub jego rodzinę o możliwościach postępowania diagnostycznego w odniesieniu do aktualnego stanu zdrowia oraz wskazuje podmioty właściwe do jego przeprowadzenia,
- przeprowadza badanie podmiotowe i badanie przedmiotowe pacjenta zgodnie z aktualną wiedzą medyczną oraz z wykorzystaniem technik dostępnych w warunkach podstawowej opieki zdrowotnej,
- wykonuje testy lub zleca wykonanie badań dodatkowych, a w szczególności laboratoryjnych i obrazowych,
- kieruje pacjenta na konsultacje specjalistyczne lub do jednostek lecznictwa zamkniętego w celu dalszej diagnostyki i leczenia, w przypadku gdy uzna to za konieczne,
- dokonuje interpretacji wyników badań i konsultacji wykonanych przez innych świadczeniodawców,
- orzeka o stanie zdrowia pacjenta w oparciu o osobiste badanie i dokumentację medyczną.
- W zakresie działań mających na celu leczenie chorób lekarz poz:
- planuje i uzgadnia z pacjentem postępowanie terapeutyczne, stosownie do jego problemów zdrowotnych oraz zgodnie z aktualną wiedzą medyczną,
- planuje i uzgadnia z pacjentem działania edukacyjne mające na celu ograniczenie lub wyeliminowanie stanu będącego przyczyną choroby pacjenta,
- zleca i monitoruje leczenie farmakologiczne,
- wykonuje zabiegi i procedury medyczne lub kieruje pacjenta do ich wykonania u innych świadczeniodawców,
- kieruje do oddziałów lecznictwa stacjonarnego, a także do zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych i opiekuńczo-leczniczych oraz do oddziałów paliatywno-hospicyjnych,
- kieruje do pielęgniarskiej długoterminowej opieki domowej,
- kieruje do leczenia uzdrowiskowego,
- orzeka o czasowej niezdolności do pracy lub nauki zgodnie z odrębnymi przepisami,
- integruje, koordynuje lub kontynuuje działania lecznicze podejmowane w odniesieniu do jego pacjenta przez innych świadczeniodawców w ramach swoich kompetencji zawodowych.
- W zakresie działań mających na celu usprawnianie pacjenta lekarz poz:
- zleca wykonywanie zabiegów rehabilitacyjnych przez określonych świadczeniodawców,
- wykonuje stosownie do posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz posiadanych kwalifikacji i możliwości zabiegi i procedury rehabilitacyjne,
- zleca wydanie pacjentowi przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 30
Do zadań pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej w szczególności należą:
- Świadczenia w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki:
- rozpoznawanie, ocena i zapobieganie zagrożeniom zdrowotnym podopiecznych;
- rozpoznawanie potrzeb pielęgnacyjnych i problemów zdrowotnych podopiecznych;
- prowadzenie edukacji zdrowotnej w tym dokonywanie oceny poziomu wiedzy, umiejętności i motywacji podopiecznych do zachowań prozdrowotnych;
- prowadzenie poradnictwa w zakresie zdrowego stylu życia;
- realizacja programów promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- organizacja grup wsparcia;
- realizacja szczepień ochronnych;
- prowadzenie działań profilaktycznych u podopiecznych z grup ryzyka zdrowotnego.
- Świadczenia diagnostyczne:
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych;
- wykonywanie badania fizykalnego;
- wykonywanie pomiarów i ich ocena;
- wykonywanie testów;
- prowadzenie bilansu wodnego;
- ocena stanu ogólnego chorego oraz procesu jego zdrowienia;
- Świadczenia pielęgnacyjne:
- realizacja opieki pielęgnacyjnej u pacjentów w różnych fazach życia i choroby zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i współczesnymi standardami opieki pielęgniarskiej;
- wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych;
- przygotowywanie do samoopieki i samopielęgnacji w chorobie i niepełnosprawności.
- Świadczenia lecznicze:
- ustalanie diety w żywieniu przewlekle chorych;
- dobór technik karmienia w zależności od stanu chorego;
- zabiegi z zastosowaniem ciepła i zimna;
- cewnikowanie pęcherza;
- wykonywanie wlewów doodbytniczych;
- podawanie leków różnymi drogami i technikami;
- wykonywanie zleceń lekarskich;
- zakładanie opatrunków ran, odleżyn, oparzeń;
- wykonywanie inhalacji, doraźne podawanie tlenu;
- zdejmowanie szwów;
- stawianie baniek lekarskich;
- udzielanie pierwszej pomocy w stanach zagrożenia życia i w nagłych zachorowaniach w tym prowadzenie resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
- Świadczenia usprawniające:
- koordynacja i współdziałanie w rehabilitacji przyłóżkowej w celu zapobiegania powikłaniom wynikającym z procesu chorobowego, długotrwałego unieruchomienia i stosowania udogodnień;
- usprawnienie ruchowe;
- drenaż ułożeniowy, prowadzenie gimnastyki oddechowej;
- ćwiczenia ogólnousprawniające.
§ 31
Do zadań położnej podstawowej opieki zdrowotnej w szczególności należy realizacja kompleksowej pielęgnacyjnej opieki położniczo-ginekologicznej obejmującą:
- edukację w zakresie planowania rodziny,
- opiekę w okresie ciąży, porodu i połogu,
- opiekę nad kobietą, noworodkiem, niemowlęciem i rodziną,
- opiekę w schorzeniach ginekologicznych i onkologicznych,
- opiekę nad kobieta w każdym okresie jej życia.
§ 32
W zakresie działań Gabinetu diagnostyczno-zabiegowego i Punktu Szczepień należy w szczególności:
- wykonywanie zabiegów pielęgnacyjno – leczniczych,
- wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych,
- wykonywanie opatrunków, pomiarów RR, pobierania krwi do badań analitycznych,
- wykonywanie szczepień wg ustalonego kalendarza szczepień i szczepień zalecanych,
- prowadzenie dokumentacji,
- prowadzenie profilaktyki w tym bilanse zdrowia w grupach wiekowych,
- planowanie szczepień i przestrzegania terminu ważności i prawidłowego przechowywania szczepionek,
- organizowanie i prowadzenie wspólnie z lekarzem działalności prozdrowotnej.
§ 33
W zakresie działań Gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej dla dzieci w szczególności należy:
- prowadzenie edukacji zdrowotnej uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych,
- wykonywanie profilaktycznych badań lekarskich (bilansów zdrowia) w ustalonych grupach wiekowych oraz prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów według wzorów określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu i organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą,
- przeprowadzanie kwalifikacyjnych badań lekarskich przed szczepieniem i wykonywanie szczepień ochronnych oraz ich dokumentowanie i sprawozdawanie zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,
- czynne poradnictwo dla uczniów i ich rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych,
- wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych;
- kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki pielęgniarskiej nad uczniami objętymi tym postępowaniem;
- organizowanie profilaktycznych badań lekarskich;
- prowadzenie grupowej profilaktyki fluorkowej;
- czynne poradnictwo w zakresie opieki pielęgniarskiej;
- udział w planowaniu, realizacji i ocenie szkolnego programu edukacji zdrowotnej oraz podejmowanie innych działań w zakresie promocji zdrowia;
- udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
- doradztwo dla dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;
- prowadzenie dokumentacji medycznej uczniów, zgodnie z określonymi wzorami.
§ 34
Do obowiązków pracowników Rejestracji Zakładu w szczególności należy:
- udzielanie pacjentom kompetentnych i wyczerpujących informacji o dniach i godzinach pracy lekarzy i innych komórek organizacyjnych, a także obowiązujących przepisach w zakresie działalności Zakładu;
- sprawdzanie uprawnień pacjentów do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych;
- rejestrowanie pacjentów poprzez zgłoszenia osobiste, telefoniczne lub osoby inne;
- zakładanie i uzupełnianie historii choroby oraz porządkowanie i przechowywanie ich w szufladach kartotecznych;
- przyjmowanie zgłoszeń od pacjentów na wizyty lekarskie domowe, przekazywanie ich właściwemu lekarzowi;
- po zakończeniu przyjęć umieszczanie dokumentacji w kartotece;
- prowadzenie dziennej ewidencji przyjęć pacjentów;
§ 35
Do zadań Sekcji administracyjno – gospodarczej Zakładu w szczególności należy:
- prowadzenie spraw personalnych pracowników Zakładu;
- przydział odzieży i obuwia roboczego;
- przygotowywanie comiesięcznych dokumentów do księgowania;
- prowadzenie sekretariatu Zakładu;
- obieg korespondencji związanej z funkcjonowaniem Zakładu;
- prowadzenie dokumentacji związanej ze świadczeniem usług medycznych w zakresie podpisanej umowy z NFZ;
- dokonywanie przelewów w zakresie dokumentów rozliczeniowych z ZUS i urzędem skarbowym, Izbą lekarską i Izbą pielęgniarską;
- dokonywanie przelewów bankowych w zakresie wynagrodzeń za pracę i z tytułu świadczenia usług medycznych i innych dla przychodni;
- bieżące śledzenie zmian legislacyjnych dotyczących zakresu działalności Zakładu, tworzenie, modyfikacja i dostosowywanie istniejących dokumentów;
- organizowanie codziennej pracy Kierownika wg przyjętych zasad współpracy oraz obsługa biurowa,
- nadzór nad sprawnym obiegiem korespondencji zewnętrznej i wewnętrznej Zakładu, sygnowanej przez Kierownika, bądź jego zastępcy,
- rejestrowanie i znakowanie korespondencji wpływającej do Zakładu, dostarczanie jej do Kierownika w celu dokonania dekretacji,
- przekazywanie korespondencji do odpowiednich komórek organizacyjnych, zgodnie z dekretacją,
- wysyłanie korespondencji dostarczanej przez komórki organizacyjne Zakładu,
- inne czynności, zlecone w zakresie obsługi biurowej.
§ 36
- Do realizacji zadań i celu, dla którego Zakład został utworzony niezbędne jest współdziałania komórek organizacyjnych. Odbywa się to poprzez:
- usprawnianie procesów informacyjno decyzyjnych – prawidłowy przepływ informacji diagnostycznych, leczniczych, organizacyjnych,
- prawidłową realizacja zadań Zakładu,
- integrację działań komórek organizacyjnych,
- dbanie o należyty wizerunek Zakładu.
- Podstawowym elementem współdziałania są okresowe spotkania Kierownika Zakładu z personelem.
- Do podstawowych elementów współdziałania zalicza się, w szczególności odbywanie okresowych spotkań:
- kadry zarządzającej,
- Kierownika z pracownikami komórek organizacyjnych działalności podstawowej,
- Pielęgniarki Koordynującej z podległym jej personelem.
- Spotkania mają na celu:
- wzajemną wymianę informacji w celu dalszego doskonalenia wspólnego działania,
- przekazywanie informacji o podejmowanych kierunkach działania, przedstawianie propozycji usprawnień,
- omówienie realizacji zadań oraz wymianę poglądów dotyczących problemów w realizacji zadań,
- ocenę sytuacji finansowej i omówienie perspektyw.
§ 37
- Komórki organizacyjne prowadzą i gromadzą dokumentację wewnętrzną wg obowiązujących przepisów prawnych oraz zasad ustalonych w Zakładzie.
- Do zasadniczych obowiązków komórek podległych Kierownikowi należy wykonywanie obowiązków związanych z właściwym funkcjonowaniem Zakładu, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych mających odniesienie do podmiotów leczniczych oraz innych mających zastosowanie.
§ 38
Zakresy czynności wszystkich pracowników Zakładu określa indywidualny zakres obowiązków i czynności opracowany przez bezpośrednich przełożonych.
DZIAŁ X
WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z INNYMI PODMIOTAMI WYKONUJĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ
§ 39
Zakład realizując swoje zadania współpracuje z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania.
§ 40
- Współpraca z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą odbywa się w ramach podpisanych umów i porozumień, w przedmiocie świadczeń zdrowotnych.
- Zakład na bieżąco informuje współpracujące z nim podmioty wykonujące działalność leczniczą w zakresie udzielania świadczeń medycznych.
- Korzystanie z bazy diagnostycznej innej placówki opieki zdrowotnej możliwe jest na zasadach zawartych w umowach z tymi zakładami.
§ 41
- W ramach współdziałania z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą Zakład przyjmuje, konsultuje i leczy pacjentów z innych placówek.
- W przypadku konieczności kontynuowania diagnostyki lub leczenia w innym podmiocie leczniczym pacjent kierowany jest na zasadach określonych przepisami prawa.
- Materiał biologiczny wysyłany do zewnętrznych zakładów diagnostycznych jest odpowiednio zabezpieczony, zaś wyniki badań archiwizowane według zasad przyjętych w Zakładzie.
DZIAŁ XI
WYSOKOŚĆ OPŁAT ORAZ ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH NA ZASADACH KOMERCYJNYCH
§ 42
- Zakład może udzielać świadczeń zdrowotnych odpłatnie, nieodpłatnie i za częściową odpłatnością.
- Świadczenia zdrowotne udzielane nieodpłatnie realizowane są w ramach zawartego kontraktu/umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych z Narodowym Funduszem Zdrowia.
- Za udzielone świadczenia zdrowotne inne niż finansowane ze środków publicznych (świadczenia zdrowotne odpłatne) pacjenci Zakładu wnoszą opłaty zgodnie z ustalonym cennikiem opłat. Wysokość opłat określa załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu organizacyjnego.
- Za świadczenia zdrowotne udzielone odpłatnie, Zakład wystawia rachunek, w którym na wniosek pacjenta wyszczególnia zrealizowane procedury diagnostyczne i terapeutyczne.
- Opłatę uiszcza się w formie gotówkowej lub bezgotówkowej w wyznaczonych punktach wyposażonych w kasy fiskalne lub na rachunek bankowy.
§ 43
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych odpłatnych organizowane jest w taki sposób, aby nie ograniczać dostępności do świadczeń finansowanych ze środków publicznych, w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego i przejrzystego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej oraz zgodnie z kryteriami medycznymi.
- Udzielanie świadczeń zdrowotnych odpłatnych pozostaje bez wpływu na kolejność pozycji na prowadzonej przez Zakład liście oczekujących na udzielenie świadczenia finansowanego ze środków publicznych.
- Świadczenia zdrowotne odpłatne udzielane będą w miarę możliwości w dniu zgłoszenia lub w innym terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalanej kolejności w dniach i godzinach ich udzielania.
- Pacjent ma prawo do pełnej informacji dotyczącej jego prawa do uzyskania świadczenia inansowanego ze świadczeń publicznych oraz warunkach uzyskania takiego świadczenia.
DZIAŁ XII
PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
§ 44
Pacjent w szczególności obowiązany jest do:
- stosowania się do wszystkich zaleceń i wskazówek personelu Zakładu,
- przestrzegania bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu oraz palenia na terenie Zakładu,
- przestrzegania zasad ustanowionych w aktach prawa wewnętrznego stanowionego przez Zakład,
§ 45
- Prawa pacjenta zostały szczegółowo określone w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 186 ze zm.).
- Pacjent ma prawo w szczególności do:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, opartej na dostępnych metodach i środkach zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, wykonywanych przez lekarzy, terapeutów i pielęgniarki z należytą starannością i zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- natychmiastowej pomocy medycznej ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia,
- dostępu do informacji o prawach pacjenta,
- intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
- uzyskania przystępnej informacji od lekarza o: swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia, rokowaniu (lekarz może być zwolniony z tego obowiązku wyłącznie na żądanie pacjenta, może udzielać powyższych informacji innym osobom tylko za zgodą pacjenta),
- wyrażania zgody na przeprowadzenie badania lub udzielenia innych świadczeń zdrowotnych, po uzyskania od lekarza odpowiedniej informacji,
- wyrażenia w formie pisemnej zgody na zabieg operacyjny albo na zastosowanie metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta,
- dostępu do dokumentacji medycznej,
- ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej oraz innych związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych,
- zachowania w tajemnicy informacji związanych z pacjentem uzyskanych przez personel medyczny w związku z wykonywaniem zawodu z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w przepisach prawa,
- złożenia skargi na lekarza do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie lekarskiej w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz za naruszenie przepisów o wykonywaniu zawodu lekarza,
- złożenia skargi na pielęgniarkę i położną do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy właściwej izbie pielęgniarek i położnych w przypadku podejrzenia postępowania sprzecznego z zasadami etyki zawodowej oraz za zawinione naruszenie przepisów dotyczących wykonywania zawodu pielęgniarki i położnej,
- złożenia do Kierownika skargi na pozostały personel zatrudniony w Zakładzie.
§ 46
- Pacjent ma prawo wglądu do swojej dokumentacji medycznej prowadzonej w Zakładzie.
- W ramach udzielanych świadczeń zdrowotnych Zakład prowadzi dokumentację medyczną osób korzystających z tych świadczeń zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Dokumentacja medyczna jest własnością Zakładu.
§ 47
- Udostępnienie dokumentacji medycznej pacjenta na zewnątrz Zakładu organom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów następuje na podstawie decyzji Kierownika Zakładu, z zachowaniem poufności i ochrony danych osobowych.
- Dokumentację udostępnia się:
- do wglądu w siedzibie Zakładu
- w formie kopii, wyciągów, odpisów bądź wydruków,
- poprzez udostępnienie oryginałów dokumentacji za pokwitowaniem odbioru i zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeżeli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji,
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej,
- na informatycznym nośniku danych.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów, kopii, wydruków albo na informatycznym nośniku danych Zakład może pobierać stosowne opłaty.
- Maksymalna wysokość opłaty za:
- jedna stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, począwszy od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej „ Monitor Polski”,
- jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – nie może przekraczać 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1,
- sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych nie może przekraczać 0,0004 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
- Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji o której mowa w ust. 2 określa cennik stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu. Cennik zamieszcza się na tablicy ogłoszeń, w miejscu ogólnodostępnym.
- Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej składa się, uwzględniając czas na sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu, w sekretariacie Zakładu z co najmniej dwudniowym wyprzedzeniem.
- We wniosku należy uwzględnić formę odbioru dokumentacji. W przypadku przesłania jej drogą pocztową, koszty przesłania ponosi wnioskodawca.
§ 48
- Skargi i wnioski pacjentów przyjmowane przez Kierownika Zakładu.
- Ustala się godziny przyjęć skarg i wniosków – w dni robocze w godz. 13.30 – 14.00.
- Przedmiotem skarg i wniosku mogą być:
- zaniedbania i nienależyte wykonanie, bądź niewykonanie zadań przez personel Zakładu,
- ulepszenie organizacji i usprawnienie pracy personelu Zakładu.
- Skarga pacjenta złożona w formie pisemnej zawiera co najmniej:
- imię, nazwisko i dokładny adres zamieszkania bądź adres do korespondencji,
- datę zdarzenia,
- nazwisko osoby, wobec której skierowane są zarzuty,
- uzasadnienie stawianych w skardze zarzutów.
- Rozpatrzenie skargi lub wniosku oraz powiadomienie osoby skarżącej o sposobie załatwienia skargi lub wniosku odbywa się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia ich złożenia lub wpłynięcia.
- Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
§ 49
- Roszczenia odszkodowawcze pacjentów są rozpatrywane i załatwiane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 618 ze zm.), ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 186 ze zm.) oraz ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.).
- Na żądanie pacjenta, Zakład ma obowiązek podać dane dotyczące zawartego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
DZIAŁ XIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 50
- Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem ogłoszenia po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu go przez Radę Społeczną działającą przy Zakładzie.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r., poz. 618 ze zm.) i pozostałe obowiązujące przepisy prawa oraz inne wewnętrzne akty normatywne wydawane przez Kierownika Zakładu.
- Podanie Regulaminu organizacyjnego do wiadomości pacjentów następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Zakładu.
- Postanowienia Regulaminu zostaną podane do wiadomości całemu personelowi Zakładu.
- Niniejszy Regulamin jest zgodny ze Statutem Zakładu Opieki Zdrowotnej – Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie, jego aktami wewnętrznymi i innymi odrębnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Traci moc Regulamin Porządkowy Zakładu Opieki Zdrowotnej – Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Lubawie zatwierdzony Uchwałą Nr 3/2012 Rady Społecznej z dnia 14 grudnia 2012 roku.
- Załączniki dołączone do niniejszego Regulaminu stanowią jego integralna część.
Załącznik nr 2
Cennik usług
- Porada lekarska – 30 zł
- Iniekcje domięśniowe – 10 zł
- Iniekcje dożylne – 15 zł
- Badanie EKG – 10 zł
- Mierzenie ciśnienia – 3 zł
- Mierzenie poziomu cukru – 2,50 zł
- Obdukcja – 100 zł
- Za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,70 zł
- Za wyciąg lub odpis dokumentacji medycznej – 4,80 zł